fbpx

Pardavėjo ir vartotojo atsakomybė už daikto trūkumus

Nors dažnai sakoma, kad pirkėjas visuomet teisus ir prekės/paslaugos pardavėjas atsako už parduodamo daikto kokybę, tačiau tai nereiškia, kad pirkėjas nėra atsakingas už savo rūpestingumą įsigyjant daiktą, tinkamą daikto naudojimą ir jo priežiūrą.

Daikto pardavėjo atsakomybė už parduotą daiktą nėra absoliuti. Pirkėjas yra atsakingas už tai, ar pirkdamas daiktą jį gerai apžiūrėjo, tinkamai susipažinimo su daikto naudojimo taisyklėmis, sąlygomis, buvo atidus ir rūpestingas ir tinkamai daiktą naudojo. Pavyzdžiu gali būti labai dažnas sandoris – mobilaus telefono įsigijimas. Pardavėjas, pardavęs mobilųjį telefoną nėra atsakingas už tai, ar pirkėjas tinkamai susipažino su telefono naudojimo, saugojimo ir priežiūros taisyklėmis. Ši pareiga tenka pirkėjui. Pirkėjas telefone „mygtuko paspaudimo principu“ pažymėdamas, kad susipažino su telefono naudojimo ir priežiūros taisyklėmis, pripažįsta, kad jam yra žinomos priežiūros ypatybės ir tampa atsakingas už šių taisyklių laikymąsi nepriklausomai nuo to, ar iš tiesų tas taisykles perskaitė. Sugedus telefonui ir nenustačius, kad  telefonas buvo nekokybiškas pirkimo metu, gali būti konstatuota, kad pirkėjas telefoną naudojo netinkamai ir žalos atlyginimas už sugedusį telefoną jam nepriklauso. Netgi, įsigijus vandeniui atsparų telefoną ir jam sugedus dėl drėgmės, negalima garantuoti, kad pardavėjas bus pripažintas atsakingu pardavęs nekokybišką daiktą ir įpareigotas atlyginti žalą.     Daikto kokybiškumas apibūdinamas kaip jo tinkamumas panaudoti pagal paskirtį. Kita vertus, akivaizdus daikto nekokybiškumas nereiškia, kad jo negalima naudoti pagal paskirtį. Įprastai, daiktai neatitinka kokybės reikalavimų, jeigu jie neturi tų savybių, kurių pirkėjas galėjo protingai tikėtis, t. y. kurios būtinos daiktui, kad jį būtų galima naudoti pagal įprastinę ar specialią paskirtį.

Norėtųsi atkreipti dėmesį, kad pardavėjas atsakingas ne tik už naujo, bet ir už naudoto daikto kokybiškumą (pavyzdžiui, naudoto automobilio), tačiau, kaip minėta anksčiau, ši atsakomybė nėra absoliuti. Pirkėjas gali tikėtis žalos atlyginimo tuo atveju, jei apie įsigyto naudoto daikto defektus pirkimo metu nebuvo informuotas ir  jie išryškėjo netrukus po daikto įsigijimo.

Taigi, ginčuose dėl žalos už nekokybiškus daiktus atlyginimo būtina nustatyti ne tik paties daikto nekokybiškumo faktą, bet ir pardavėjo bei pirkėjo pareigų tinkamą vykdymą. 

Vartotojas nėra besąlygiškai teisus, o pardavėjas nėra visuomet atsakingas.

Pateikta informacija yra bendro pobūdžio (neanalizavus konkrečių dokumentų, atsižvelgiant tik į klausimą), todėl šia informacija neturi būti remiamasi kaip galutine teisine nuomone ar konsultacija. Dėl detalios asmeninės teisinės konsultacijos galima kreiptis info@smolex.lt.